ÎNSCRIEREA ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR
Ministerul Educației a stabilit
calendarul şi metodologia înscrierii copiilor în clasa pregătitoare. Prima
etapă de înscriere în învăţământul primar – clasa pregătitoare – este cuprinsă
între 4 şi 23 martie, iar cea de-a doua – între 23 şi 30 aprilie, potrivit
ordinului de ministru privind aprobarea calendarului şi a metodologiei de
înscriere a copiilor în învăţământul primar în anul şcolar 2020 – 2021, publicat
vineri în Monitorul Oficial.
Înscrierile în clasa
pregătitoare încep pe 4 martie 2020, însă încă de luni, 24 februarie, vor fi
afișate circumscripțiile școlare și programul evaluărilor psihosomatice.
Principala schimbare adusă
de metodologia de înscriere în clasa pregătitoare prevede că în anul școlar
2020-2021 constituirea claselor se face după finalizarea procesului de
înscriere, conform calendarului, în baza procedurii elaborate de inspectoratele
şcolare şi aprobate de consiliul de administraţie, cu respectarea criteriilor
de transparenţă, echitate, nondiscriminare şi incluziune, se mai arată în
ordin.
Ce vârstă trebuie să aibă
copiii
Părinţii ai căror copii
împlinesc 6 ani până la data de 31 august 2020 inclusiv au obligaţia de a
înscrie copiii în învăţământul primar în clasa pregătitoare. Cei ai căror copii
împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2020 inclusiv
pot să îşi înscrie copiii în învăţământul primar – clasa pregătitoare – dacă
dezvoltarea lor psihosomatică este corespunzătoare.
Părinţii copiilor care
împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2020 care nu
optează pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare sau ai celor pentru
care evaluarea arată că dezvoltarea lor psihosomatică nu poate asigura
parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare vor fi consiliaţi în vederea
înscrierii celor mici la grădiniţă în grupa mare, se arată în document.
Toţi copiii ai căror
părinţi solicită înscrierea în clasa pregătitoare la şcoala de circumscripţie sunt
înmatriculaţi la unitatea solicitată. Pe locurile libere se înscriu şi,
ulterior, sunt înmatriculaţi cei care provin din alte circumscripţii şcolare,
inclusiv din alte localităţi.
Constituirea formaţiunilor
de elevi în clasa pregătitoare se face după finalizarea procesului de
înscriere, conform calendarului, în baza procedurii elaborate de inspectoratele
şcolare şi aprobate de consiliul de administraţie, cu respectarea criteriilor
de transparenţă, echitate, nondiscriminare şi incluziune, se mai arată în
ordin.
Perioadele și metodologia
înscrierii
Potrivit ordinului de ministru, pe 24 februarie, şcolile şi Inspectoratele şcolare judeţene afişează
circumscripţiile şcolare şi numărul de clase pregătitoare.
În perioada 25 februarie – 9 martie se organizează Ziua
porţilor deschise în fiecare şcoală, ocazie cu care părinţii, copiii şi alte
persoane interesate pot să viziteze unităţile de învăţământ şi să stea de vorbă
cu învăţătorii care preiau clase pregătitoare. Tot în această perioadă, în
grădiniţe se organizează întâlniri pentru informarea şi consilierea părinţilor.
În perioada 25 februarie – 20 martie se realizează
evaluarea nivelului de dezvoltare psihosomatică a copiilor pentru care este
necesară această procedură.
Pe 26 martie, Comisia naţională de
înscriere a copiilor în învăţământul primar procesează cererile de înscriere cu
ajutorul aplicaţiei informatice şi se face repartizarea la şcoala de
circumscripţie.
Între 27 şi 30 martie vor fi procesate, la
nivelul unităţilor de învăţământ, cererile prin care se solicită înscrierea la
o altă unitate de învăţământ decât şcoala de circumscripţie, pe locurile rămase
libere. Tot în această perioadă vor fi admise sau respinse aceste cereri la
nivelul comisiei, prin aplicarea criteriilor generale şi specifice de departajare
şi validarea de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ a
listei candidaţilor admişi în această fază.
Pe 31 martie vor fi analizate
cererile părinţilor care au solicitat înscrierea la o altă unitate de
învăţământ decât şcoala de circumscripţie, dar nu au fost admişi din lipsă de
locuri şi care au exprimat în această fază opţiunea pentru înscrierea în şcoala
de circumscripţie.
Pe 1 aprilie vor fi afişaţi, în
unităţile de învăţământ şi pe site-ul inspectoratului şcolar, candidaţii înmatriculaţi,
numărul de locuri rămase libere şi lista copiilor neînscrişi după prima etapă.
A doua etapă de înscriere va avea loc
între 23 şi 30 aprilie, când vor fi depuse
cereri-tip de înscriere la secretariatul unităţii de învăţământ aflate pe prima
poziţie dintre cele trei opţiuni exprimate pentru etapa a doua de către
părinţii copiilor care nu au fost cuprinşi în nicio unitate de învăţământ în
etapa anterioară sau care nu au participat la prima etapă.
Pe 7 mai se va afişa la
fiecare unitate de învăţământ lista finală a copiilor înscrişi în clasa
pregătitoare.
Între 8 şi 15 mai vor fi centralizate
şi soluţionate de către inspectoratul şcolar cererile pentru copiii care nu au
fost încă înscrişi la vreo unitate de învăţământ.
În fiecare județ comisia
judeţeană stabilește perioada de desfăşurare a evaluării dezvoltării
psihosomatice, precum şi adresele unităţilor/instituţiilor la care se
desfăşoară această evaluare, iar acestea sunt afişate la toate unităţile de
învăţământ şi pe site-ul inspectoratului şcolar.
În caz de divorț, părinții
trebuie să precizeze cine exercită autoritatea părintească
Metodologia prevede că, în
cazul în care părinții sunt divortați, la înscrierea copilului, aceștia depun o
copie a hotărârii judecătoreşti definitive din care rezultă modul în care se
exercită autoritatea părintească şi unde a fost stabilită locuinţa minorului.
Dacă autoritatea părintească e exercitată de ambii părinți înscrierea trebuie
solicitată cu acordul ambilor părinți.
Inspectoratele şcolare pot
decide reconfigurarea circumscripţiilor şcolare până la data începerii
înscrierilor (25 februarie), astfel încât să asigure optimizarea procesului de
cuprindere a copiilor în clasa pregătitoare.
În situaţia școlilor care
au un număr mare de solicitări, inspectoratele şcolare pot decide extinderea
activităţii acestora în alte unităţi de învăţământ care au spaţii disponibile.
Ordinul privind
metodologia de înscriere la clasa pregătitoare prevede că inspectoratele
școlare și școlile, cu sprijinul organizațiilor nonguvernamentale și
instituțiile administrației locale, desfășoară campanii de mediatizare a
procesului de înscriere în învățământul primar a copiilor ce provin din medii
defavorizate, ai căror părinți /tutori legali instituiți/reprezentanți legali
au acces redus la informații, aflați în dificultate (copii lăsați în grija
rudelor, copii din zone izolate sau care provin din familii sărace, copii romi,
etc).
Metodologia prevede că nu
este permisă înscrierea copiilor la mai multe unități de învățământ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu